Det kan være vanskelig å forstå hvor en skal begynne når en først åpner sine sosiale medier. For mange bedrifter er det et ekstra påtvunget steg som virker mer som et tidssluk enn en produktiv måte å markedsføre seg selv. I denne artikkelen vil vi gi deg et par tips til hvordan du kan bruke tiden din bedre og få gode resultater begynnelsen.

Et viktig steg for å forbedre din digitale tilstedeværelse er planleggingsfasen. Å lage en solid strategi kan hjelpe deg nå langt. Det er mye viktigere å finne ut av om du har valgt riktig retning, enn å bruke tid og energi på noe som ikke kommer til å fungere.

image.jpg

Om du allerede har en grafisk profil og et sterkt kjernebudskap er denne fasen lettere – du kan stryke det første punktet: Hvem er du? Hva er det bedriften din står for? Hvordan kan du sørge for at dette kommer frem så klart som mulig til riktig målgruppe? De forskjellige plattformene har forskjellige publikum og selv om det kan være fristende å prøve å være aktiv på absolutt alle, er det ikke alle bedrifter som bør være det. Spesielt som liten bedrift er det viktig å kun fokusere på de plattformene det er sannsynlig at din målgruppe befinner seg. Bruk heller litt tid på å undersøke akkurat dette – et godt sted å begynne er å se hvor dine kollegaer er.

 

 

 

Planlegg også hvor aktiv du må være på plattformene dine. Dette bør du også undersøke før du fortsetter, så du kan danne deg et bilde av hvor mye arbeid som vil være nødvendig. Se på hvor aktive andre bedrifter i din bransje er og hvor mye tid du har mulighet å sette av. Det er ikke slik at du bør kopiere det alle andre gjør, men det kan hjelpe deg et sted i riktig retning. Til å begynne med anbefaler vi 4-5 innlegg i uken på de fleste plattformer, samt flittig bruk av stories der det er aktuelt.

Når du har kontroll på denne delen, kan du begynne å tenke på innhold. Lag en digital liste for ideer til bilder, poster og kampanjer. Bruk gjerne notater på telefonen eller et google docs dokument så du kan samarbeide med resten av teamet.

Bruk gjerne også listene dine, eller en digital planleggingsplattform til å holde kontroll på hvor langt dere har kommet i de forskjellige produksjonsstadiene. På denne måten har du god oversikt over hva som må til før neste innlegg kan lastes opp. Et par av våre favoritter ligger i resurslisten nederst i dette innlegget!

 

 

 

Et annet godt tips, som sikkert ikke er helt nytt for deg – pass på at alt innhold du produserer er lastet opp i en sky. Pass også på at den er godt organisert og det er lett å finne innhold som skal lastes opp. Finn en metode for navngiving til dokumenter som fungerer for deg og hold deg til den. Om du holder det så organisert som mulig fra begynnelsen av slipper du å bruke tid på å reorganisere senere.

Følg med her fremover for å lese mer om sosiale medier for små bedrifter. Neste gang kan du lese om opplasting og forhåndsposting ved bruk av planleggingsplattformer som Loomly. Buffer og Facebook Creative Studio!

Ressurser til planlegging

  • Trello.com – lar deg lage “boards” hvor du kan sette deadlines og legge inn ideer. Fungerer veldig bra som en liste til ideer og lar deg visualisere hvordan ideene kan videreutvikles.

  • Microsoft Teams – om du allerede har teams, kan det fungere fint å fortsette å bruke det til planlegging av sosiale medier også. Også her kan du sette deadlines og visualieser hvordan de kan videreutvikles.